اخبار

سافت استارتر چیست و آموزش نصب، سیم بندی آن

سافت استارتر چیست

سافت استارتر چیست

در این تحقیق ما قصد داریم در مورد روش راه اندازی موتور ها به کمک سافت استارتر های خانواده زیمنس و اشنایدر صحبت کنیم. سافت استار تر ها “Soft Starter” یا راه انداز های نرم موتور الکتریکی تجهیزات محافظتی برای موتور هستند.
روشهای مختلفی برای راه اندازی موتور الکتریکی نظیر Direct On Line (DOL) ،Star-Delta ،Auto Transformer ،Primary Resistor یا استفاده از دستگاههای راه انداز مانند ” VFD ” یا “Soft Starter” وجود دارند، که هریک مزایای خاص خود را دارند.
از آنجایی که موتورهای الکتریکی غالباً به مقدار زیاد الکتریسته در هنگام شتاب تا سرعت اسمی خود نیاز دارند. می توان از Soft Starter برای محدود کردن جریان هجومی و گشتاور موتورهای الکتریکی استفاده کرد، از این رو با وجود سافت ها یک سیستم ایمن تر، با راه اندازی نرم و تدریجی خواهیم داشت.

عملکرد سافت استارت

یک سافت استارتر به طور مداوم ولتاژ موتور را در مرحله راه اندازی کنترل می کند. به این ترتیب، گشتاور موتور با رفتار بار دستگاه تنظیم می شود. در ادامه روند، تجهیزات مکانیکی به نرمی شتاب می گیرند. این امر افزایش طول عمر تجهیزات و بهبود عملکرد همچنین تعدیل جریان کاری دستگاه را به همراه دارد. سافت استارتر های الکتریکی می توانند، به عنوان تجهیزات حالت جامد (solid state) برای کنترل جریان جریان و در نتیجه ولتاژ وارد شده به موتور استفاده شوند. استارتر های نرم می توانند به صورت سری با ولتاژی که به موتور وارد می شود متصل شوند، شما می توانید سافت را به سر بندی مثلث ( دلتا Δ ) یک موتور متصل کنید، ولتاژ اعمال شده به هر سیم پیچ را کنترل نمایید.

استارتر های نرم Soft Starter از موتور الکتریکی در برابر آسیب احتمالی محافظت می کنند. کاهش حرارت ناشی از استارت و توقف مکرر، کاهش فشار مکانیکی موتور و شفت موتور و کاهش تنش های الکترودینامیکی روی کابل های برق و … از جمله ویژگی های منحصر به فرد سافت استارتر ها میباشد.
جریان هجومی بالا در هزینه های برق کارگاه و کارخانه بسیار تاثیر گذار است. سافت ها علاوه بر کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری قبض برق را نیز بهینه می کنند. توجه داشته باشید که سافت استارتر ها برای موتورها معمولاً با کاربرده صنعتی که بار اینرسی بالایی دارند و به جریان زیاد نیاز دارند، استفاده میشوند.

کاربرد سافت استارترها

سافت استارتر ها برای راه اندازی انواع موتور استفاده شده در تجهیزاتی نظیر کمپرسورها، پمپ و فن، نوار نقاله ها و سیستم های جابه جایی بار، برس های کارواش و درهای اتوماتیک و گیت ها استفاده می شوند.


 کمپرسور ها

کمپرسور (Compressor) دستگاهی مکانیکی است که برای کاهش حجم گازها و افزایش فشار آن مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع کمپرسور به کمک انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود می مکد و فشرده میسازد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند. کمپرسور هوا گونه ای از کمپرسورها می‌باشد.
 

کاربرد-سافت-استارتر-در-کمپرسور-ها


استفاده از سافت استارتر برای راه ادازی موتور کمپرسور سبب رفع لغزش تسمه و کاهش جریان لحظه ای همچنین حافظت از موتور در قبال تغییر فاز می شود. همچنین از استارتر های نرم را میتوان برای کنترل و راه اندازی انواع کمپرسور سردخانه ای و مدیریت آن در هنگام راه اندازی مجدد استفاده نمود.
سافت ها همچنین در کمپرسورهای چرخشی گریز از مرکز برای حفاظت از تغییر جهت فاز و اتصال اتومات در هنگام توقف و تخلیه فشار و جریان و سایر موارد استفاده می شوند.

فن ها

فن دستگاهی می باشد که برای جابه جایی هوا و به جریان در اوردن ان استفاده می شود. فن‌ها عموما برای مکیدن یا دمیدن هوا ویا گردش هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد سافت استار در فن های صنعتی


سافت استارت ها عموما در راه اندازی انواع فن برای تشخیص اضافه بار و یا کمبود بار راه انداز موتور همچنین تشخیص خرابی موتور فن و جلوگیری از گشتاور ترمز در هنگام توقف موتور استفاده می شوند.


پمپ ها

پمپ ها Pump یا به عبارت عامیانه تر تلمبه ها ابزار آلات هستند. به روش مکانیکی سیالی مانند گاز ها یا مایعات را جابجا می‌کنند.
راه انداز های نرم برای کاهش سرعت و توقف کنترل شده در پمپ ها به منظور جلوگیری از ایجاد ضربات چکشی و یا حفاظت در برابر کاهش بار و تغییرات فاز استفاده می شوند.
کاربرد استارتر نرم در راه اندازی پمپ ها


نوار نقاله ها و سیستم های حمل مواد و اجسام

نوار نقالهconveyor belt (تسمه نقاله) ابزاری برای انتقال مواد و اجسام از طریق عملکرد تسمه می‌باشد. سیستم انتقال مواد تسمه ای که کانوایر تسمه ای نیز نامیده میشود. یکی از انواع متعدد سامانه‌ های نقاله ای می‌باشد.
سافت استارتر ها عمدا برای شروع نرم، کاهش ضربه و لغزش تسمه و نظارت بر اضافه جریان و یا کاهش بار و تشخیص خرابی.

همچنین تنظیم پارامترهای ثانویه موتور بسته به نوع جسم یا ماده در حال انتقال استفاده میشوند.

کاربرد استارتر نرم موتور در راه اندازی انواع نوار نقاله


میکسر و ماشین های همزن مایعات

میکسر ها تجهیزاتی هستند که برای مخلوط کردن مایعات و سایر مواد حتی تهیه ملات و … استفاده می شوند. استارتر های نرم موتور عمدتا برای تقویت راه اندازی و نیز نمایش جریان کاری در میکسر استفاده میشوند.

راه اندازی میکسر صنعتی

پالایشگاه

عمدتا کنترل گشتاور استارت و استاپ الکتروموتورهای پالایشگاهی بر عهده سافت استارتر های می باشد.

بالابر ها

نظارت بر اضافه بار و یا کاهش جریان برای تشخیص خرابی از جمله مواد استفاده از این تجهیزات می باشد.

همچنین می توان گیتها و درب های اتوماتیک و انواع جرثقیل های کوچک و پله های برقی و موادر مشابه را از جمله موارد استفاده از سافت استارترها دانست.

 

جهت مشاهده متن و فیلم آموزشی نحوه سربندی انواع سافت استارتر زیمنس و اشنایدر به ادامه مطلب مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *