اخبار, اخبار علمی

دوربین ترموویژن چیست؟

ترموویژن-چیست

دوربین ترموویژن

دوربین های حرارتی یا به عبارتی دیگر دوربین های ترموویژن در شکل های مختلف و عملکرد گوناگون عرضه می شوند که عمدتا کاربرد مشابهی دارند که  در این تحقیق سعی شده است به طور اجمالی به آن  بپردازیم .دوربین های ترمویژن Thermographic camera عمدتا به صورت دستی طراحی می شوند  که قابلیت جابه جایی بهتری دارد اما به صورت سربند جهت مقاصد آتش نشانی برای سهولت در اطفای حریق و حتی  مقاصد نظامی ساخته می شوند. دوربین های حرارتی شامل پنج جزء اصلی  شامل سیستم نوریoptic system،آشکار ساز ، تقویت کننده و پردازش گر سیگنال و تصویر است. اکثر دوربین های حرارتی براساس ترکیب رنگ مشکی برای نقاط نرمال حرارتی و برجسته سازی نقاط بحرانی داغ  کار می کنند. نقش به سزای کاربرد دوربین  ترموویژن در کمک به آتش نشان ها در تعیین مکان آتش سوزی  در میان انبوه دود ناشی از آتش و نیز سایر شرایط بدیهیست.

                                                      کاربرد دوربین ترموویژن ارزان قیمت در آتشنشانی

اولین آشکارساز مادون قرمز که بعدها به دوربین ترموویژن و یا دما نگار معروف شد توسط فیزیکدان مجارستانیKálmán Tihanyi برای پدافند هوایی انگلستان ساخته شد. نمونه های اولیه ترموویژن ها  برای مقاصد غیر نظامی در سال 1992 ساخته شدند اما نمونه کامل آنها برای عرضه جهانی در سال2007 با 1.5 پوند که وزن قابل توجهی است ارائه شد.

کاربرد دوربین ترموویژن

دوربین های حرارتی  دارای کاربردهای مختلف اعم از نظامی و غیر نظامی هستند  و در ادبیات بین المللی به تجهیزات با کاربرد دوگانهDual-use technology معروفند و ترموویژن ها با وضوح X480 وX640 را در سطح مقررات تسلیحاتی دره بندی می کنند.  همان طور که در بخش قبل گفته شد دوربین ترموویژن در ابتدا جهت مقاصد نظامی ساخته شد اما به تدریج به ابزاری کاربردی در عملیات های آتش نشانی و… تبدیل شد. دوربین ترموویژن در برق جهت حصولت کار تکنسین های تعمیر و نگهداری خطوط و در صنعت ساختمان جهت آگاهی از نشت گرما و جلوگیری از اتلاف انرژی به کار می رود. همچنین این تجهیز با نام تجاری دوربین دید در شب در اتومبیل های لوکس نیز کاربردیست. دوربین ترموویژن در پزشکی جهت بررسی فعالیت های فیزولوژیک بدن، واکنشها بدن مثلا تب و… نیز به کار می رود.

                              کاربرد دوربین ترموویژن ارزان قیمت در پزشکیکاربرد ترموویژن ارزان قیمت در فیزیولوژی بدن

به طور کل تکنولوژی ترموویژن ها در موادی همچون دوربین های دید در شب،بازرسی ساختمان در حیطه گرمایش و سرمایش و ممیزی انرژی، دوربین های جنگی و صلاح گرم، ترموگرافی پزشکی، دامپزشکی،تشخیص و تعمیر و نگهداری تجهیزات توزیع برق، از قبیل برج های ترانسفورماتور و پانل های توزیع،ستاره شناسی،تصویر برداری های شیمیایی، تست های غیر تخریبی Nondestructive testing ،تصویر برداری هوایی، کاوش های باستان شناسی و جغرافیایی و… صدتا کاربرد دیگر استفاده می شود.

                        کاربرد دوربین حرارتی ارزان قیمت در صنعت ساختمان و ممیزی انرژیسیانکو

ترموویژن در برق

امروزه ترموویژن ها در صنعت برق با توجه به نیاز روز افزون به  انرژی برق و به حداقل رساندن قطعی ناخواسته برق، پایداری سیستم و رضایت مندی مشترکان و در نهایت حس اعتماد مشتریان به سیستم برق رسانی، برنامه نگهداری و تعمیر پیشگیرانه  تنظیم می شود با توجه به تجربیات  کاری بسیاری از این قطعی های ناخواسته به اتصالات و جمپر ها و کابل کشی ها و کلمپ های متصل به تجهیزات مربوط می شود ترموویژن در برق به کاربران خود کمک می کند تا این نوع اتصالات برای بررسی مقدار دمای یا سایر پارامترها وارسی شوند. بررسی دمایی تجهیزات با توجه به این اصل که اگر اتصالی سست و ضعیف باشد بر اساس قانون اهم دارای مقاومت بالا در آن نقطه است و مقاومت بالا  سبب ایجاد حرارت و گرما می شود و این حرارت در نهایت سبب ذوب و باز شدن اتصالات می گردد صورت می گیرد که اصلی ترین وظیفه دوربین های حرارتی می باشد . دستگاه های ترموویژن با کشف امواج مادون قرمز گسیل شده از  اجسام و تجهیزات، نقاط داغ را اکتشاف و نمایش می دهد؛ خاصیت دما نگاری وظیفه عمده دوربین های حرارتی است که کاربر خود اجازه می دهد بدون قطع تجهیزات و  متصل کردن آن به تجهیزی خاصی دمای نقطه مورد نظر را قرائت و  با دمای محیط  مقایسه کند با ترموویژن در برق و صنایع وابسته می توان شرایط  نقاط مهم مورد بررسی را سنجید و برای رفع عیب احتمالی  اقدام کرد و از قطعی های محتمل به خصوص در زمان پیک بار جلوگیری به عمل آورد . با  استفاده از دوربین های  ترموویژن در صنعت برق بعد از رفع عیب نیز می توان تجهیز را وارسی کرد و از رفع عیب  آن تجهیز اطمینان کامل حاصل کرد.در استفاده از دوربین ترموویژن بایستی دقت نمود تا نقاط گرم  به صورت اشتباهی شناسایی نشود به عنوان مثل وجود حرارت در سیم پیچ ترانس امری بدیهی می باشد و یا با روشن بودن یک هیتر در تابلوی محوطه پست و شناسایی آن توسط دوربین حرارتی فرض را بر وجود اتصال در مدارات نگذاریم مناسبترین زمان برای انجام  بازید ها توسط ترموویژن در پست های برق حدود غروب آفتاب است که میزان گرمای موثر آفتاب بر تجهیزات کمتر گشته و نور های اضافی روز مانع از دید دقیق حرارت بر روی دستگاه  دوربین حرارتی نمی شود.

                                             کاربرد دوربین ترموویژن ارزان قیمت در برق

دوربین های ترموویژن  امروزی بسیار سبک و با کارایی بالا تولید می شوند که با استفاده دوره ای از آن در پست های برق درصد بالایی از عیوبی که در آینده رخ خواهند داد را می توان پیشگیری نمود حتی در بعضی از شرکتهای توزیع در استانهای بزرگ کشورمان نیز از این دستگاه استفاده می گردد که بسیار با استقبال مواجه بوده است . در بسیاری از موارد دیده شده که حتی با سفت بودن اتصالات باز هم نقاطی با حرارت بالا داشته ایم که با بررسی مجدد و انجام تست مقاومت اهمی مشاهده می شود ( به دلیل دفرمه بودن و یا قالب گیری بد آلات اتصال ) این نقاط داغ پدیدار می شوند .

                                             کاربرد دوربین ترموویژن ارزان قیمت در برق

به طور کلی و در یک نگاه مجمل دوربین های حرارتی در برق برای چک کردن عایق ها، بررسی افزایش دما در اتصالات محوری، بررسی گرمای بیش از حد در اتصالات،  اختلال در اتصالات شبکه برق ،پست های برق (ترانسفورماتورها، سیستم خنک کاری، تب چنجرها، اتصالات، رله ها و بریکرها)، بررسی تمام عیوبی که با افزایش دما همراه باشند استفاده می شوند.

                                               کاربرد دوربین ترموویژن ارزان قیمت در برق

تصاویر مشاهده شده در قسمت فوق مربوط به  دوربین ترموویژن (دوربین حرارتی ) فلیر محصول کشور آمریکاست که جهت مشخصات فنی، قیمت و خرید این انواع مختلف  دوربین ترموویژن  فلیر بر روی لینک کلیک کنید.

 

کلمات مرتبط:

ترموویژن-قیمت ترموویژن-ترموویژن در برق-ترموویژن ارزان قیمت-قیمت دوربین حرارتی-ترموویژن دوربین حرارتی-دوربین ترموویژن چیست-قیمت دوربین ترموویژن-دوربین حرارتی-ترموویژن چیست-کاربرد دوربین ترمووویژن-دستگاه ترموویژن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *