اخبار

آشنایی با دوربین های ترموویژن یا حرارتی

آشنایی با دوربین های ترموویژن یا حرارتی

دوربین آتش نشانی یا ترموویژن

این دستگاه دوربین آتش نشانی یا ترموویژن در شکل های مختلف و عملکرد گوناگون ، کاربردی مشابه دارد که به آن می پردازیم . امروزه با توجه به نیاز مبرم به برق و حداقل رساندن قطعی های ناخواسته و رضایت مندی مشترکان و پایداری سیستم برق و حس اعتماد مشتریان به جریان و روند مطمئن در سیستم برق رسانی برنامه های پیشگیرانه ای تنظیم می گردد که با تست و بررسی تجهیزات از صحت عملکرد آنها مطمئن میشویم . با توجه به اینکه بسیاری از قطعی های ناخواسته مربوط به اتصالات و جمپر ها وکابلها و کلمپ های متصل به تجهیزات است لذا ایجاب می کند که علیرغم بررسی چشمی و سرویس و آچار کشی این نوع اتصالات از دستگاه ترموویژن یا دوربین حرارتی جهت بررسی مقدار دمای آن تجهیز نیز آگاه شویم . با توجه به اینکه اگر اتصالی ، ضعیف باشد ، طبق قانون اهم ، مقاومت درآن نقطه زیاد شده و ایجاد حرارت و گرما میکند و در نهایت موجب ذوب شدگی و باز شدن اتصال میشود .


دستگاه ترموویژن با بررسی امواج مادون قرمز ساطع شده از تجهیزات ، نقاط داغ را شناسایی کرده و نمایش میدهد و این یکی از مزیت های عمده این دستگاه است که بدون قطع تجهیزات و عدم اتصال به وسیله خاصی با قرائت میزان دمای آن نقطه و مقایسه با دمای محیط و شرایط می توان میزان اهمیت نقطه مورد بررسی را سنجید و جهت رفع عیب آن طبق یک برنامه از پیش تعیین شده اقدام کرد و از قطعی های احتمالی بخصوص در زمان پیک بار جلوگیری بعمل آورد .ضمن اینکه بعد از رفع عیب نیز میتوان به بررسی پرداخت و از رفع عیب تجهیز اطمینان حاصل پیدا کرد . در استفاده از این دوربین آتش نشانی یا ترموویژن باید دقت نمود تا نقاط گرم را به اشتباه شناسایی نکنیم . مثلاً وجود حرارت در سیم پیچ ترانس امری بدیهی است و یا با روشن بودن یک هیتری در تابلو محوطه پست ، فرض را بر وجود اتصالی مدارات نگذاریم بهترین زمان برای انجام این بازید حدود غروب آفتاب است که میزان گرمای آن بر تجهیزات کمتر شده و نور اضافی روز مانع دید دقیق حرارت بروی دستگاه نمیشود .در شکل نمایش داده شده میزان دمای بروی کامپ های متصل به سر ترانسهای جریان به نسبت بالا بوده که باید طی برنامه زمانبندی شده نسبت به رفع آن اقدام گردد .

دوربین های ترموویژن بسیار سبک و با کارایی بالا تولید میشوند که با استفاده دوره ای از آن در پست های برق درصد بالایی از عیوبی که رخ خواهند داد را میتوان پیشگیری نمود حتی در بعضی از شرکتهای توزیع در استانهای بزرگ کشورمان نیز از این دستگاه استفاده می گردد که بسیار با استقبال مواجه بوده است . در بسیاری از موارد دیده شده که حتی با سفت بودن اتصالات باز هم نقاطی با حرارت بالا داشته ایم که با بررسی مجدد و انجام تست مقاومت اهمی مشاهده میشود ( به دلیل دفرمه بودن و یا قالب گیری بد آلات اتصال ) این نقاط داغ پدیدار میشوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *