اخبار علمی

کاربردهای فاصله سنج لیزری(متر لیزری)

مهم ترین کاربرد فاصله سنج لیزری اندازه گیری فاصله ، تراز یابی و تطابق است که بسته به نوع کاربرد در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز عمرانی و نقشه برداری، فرآیندهای تولید صنعتی،صنایع نظامی و… مورد استفاده قرار می گیرد.
از مهمترین کاربردهای فاصله سنج لیزری درون ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب و تراز نمودن انواع فریم , قاب و ستون
  • نصب کابینت , قفسه و سرویسهای بهداشتی
  • نصب کاغذ دیواری و شابلون
  • انواع عملیات دکوراسیون داخلی
  • نصب Drywall , پارتیشن و دیواره های کاذب
  • نصب و هم راستائی درب و پنجره
  • سقف و کف کاذب و رابیتس بندی
  • ساخت و نصب پانل، قالب، قاب و کمد
  • نصب و اتصال ادوات به دیوار مانند: ماشین آلات، عکس، پوستر و …
  • پروژه های بازسازی بافتهای فرسوده
  • نصب اتصالات برقی, کلید و پریز، لوستر و چراغ سقفی
  • نظارت و کنترل عملکرد پیمانکاران پروژه های عمرانی

نظامی

فاصله سنج‌های نظامی دستی در محدوده‌های ۲ تا ۲۵ کیلومتری عمل می‌کنند و با دوربینهای دو چشمی و تک چشمی ترکیب می‌شوند. وقتی فاصله سنج با یک قطب نمای مغناطیسی دیجیتال (DMC) و انحراف سنج ترکیب شود می‌تواند گرای مغناطیسی، شیب، و ارتفاع (طول) اهداف را فرا هم کند. بعضی از فاصله سنج‌ها همچنین می‌توانند سرعت اهداف را نسبت به مشاهده کننده تعیین کنند. بعضی دیگر از فاصله سنج‌ها کابل یا ارتباط بیسمی دارند که انها را قادر می‌سازد که داده هایشان را به سایر تجهیزات مثل رایانهٔ کنترل آتش بفرستند. بعضی مدلها همچنین امکان اضافه کردن مدلهای دید در شب را ارائه می‌کنند. اکثر فاصله سنج‌ها از باتریهای استاندارد یا قابل شارژ استفاده می‌کنند.یک سرباز با یک فاصله سنج لیزری GVS-5در حال استفاده از دوربینهای دو چشمی فاصله سنج لیزری و تفنگ مگنام فاصله سنج‌ها یک فاصله دقیق را برای اهدافی که دورتر از فاصلهٔ شلیک مستقیم هستند برای تیراندازها و توپخانه‌ها فراهم می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند برای تلفیق و مهندسی نظامی هم استفاده شوند.

مدلهای قویتر فاصله سنج‌ها فاصله را تا ۲۵ کیلومتر اندازه می‌گیرند و به طور معمول روی سه پایه یا مستقیما روی یک خودرو یا شاسی توپ جنگی نصب می‌شوند. در موارد امروزی تر مدلهای فاصله سنج با تجهیزات دمایی مداری و دید در شب و روز ترکیب می‌شوند. اکثر فاصله سنج‌های پیشرفته نظامی می‌توانند با رایانه‌ها ترکیب شوند.

برای کم اثر کردن فاصله سنج‌های لیزری و اسلحه‌های ردیاب لیزری در برابر اهداف نظامی، نیروهای نظامی متفاوت رنگ‌های جذب کننده لیزر را برای وسایل نقلیه خود گسترش داده‌اند. بعضی از اجسام نور لیزر را خیلی خوب بازتاب نمی‌کنند و استفاده از فاصله سنج لیزری روی آنها دشوار است.

مدلسازی سه بعدی

این پویشگر لیدار می‌تواند برای پویش ساختمانها، بناهای سنگی و… به منظور تولید یک مدل سه بعدی استفاده شودلیدار می تواند پرتو لیزری خود را در محدوده‌های وسیع هدایت کند:سر آن افقی می‌چرخد، یک آینه عمودی حرکت می‌کند. پرتو لیزری برای اندازه گیری فاصله تا اولین جسم روی مسیرش استفاده می‌شود.

این پویشگر می‌تواند برای پویش ساختمانها، بناهای سنگی وبه منظور تولید یک مدل سه بعدی استفاده شود LIDARمی‌تواند پرتو لیزری خود را در محدوده‌های وسیع هدایت کند:سر آن افقی می‌چرخد، یک آینه عمودی حرکت می‌کند. پرتو لیزری برای اندازه گیری فاصله تا اولین جسم روی مسیرش استفاده می‌شود.
فاصله سنج‌های لیزری به شدت در شناسایی و مدلسازی اجسام سه بعدی و انواع زیادی از رشته‌های مرتبط با تصاویر مجازی رایانه‌ای استفاده می‌شوند. این فناوری قلب پویشگرهای(scanner) سه بعدی زمان پرواز(time-of-flight) را تشکیل می‌دهند. در مقایسه با ابزارهای نظامی توصیف شده در بالا فاصله سنج‌های لیزری توانایی‌های پویشی (scanning) با دقت بالا را با حالتهای یک وجهی یا پویش ۳۶۰ درجه‌ای ارائه می‌کنند.

تعدادی از راهکارها (algorithms) برای تطبیق محدودهٔ داده‌هایی که از زوایای متفاوت از یک جسم دریافت شده‌اند به منظور تولید مدلهای سه بعدی کامل با حداقل خطای ممکن گسترش یافته‌اند. یکی از مزیتهایی که فاصله سنج‌های لیزری نسبت به سایر روشهای تصویر مجازی رایانه‌ای دارند این است که رایانه نیازی به مرتبط کردن خصوصیات دو تصویر برای تعیین اطلاعات عمق (مثل روشهای برجسته بینی)ندارد.

فاصله سنج‌های لیزری که در کاربردهای تصاویر رایانه‌ای استفاده می‌شوند معمولاً وضوح عمق با دقت یک دهم میلیمتر یا کمتر را دارند. با استفاده از فنهای(techniques) سه گوشه سازی یا اندازه گیری شکست می توان به این هدف رسید.


ورزشها

فاصله سنج‌های لیزری می‌توانند به طور موثر در ورزشهای متفاوتی که به اندازه گیری دقیق فاصله احتیاج دارند استفاده شوند مثل گلف، شکار و تیراندازی.

فرآیندهای تولید صنعتی

یکی از کاربردهای مهم، استفاده از فناوری فاصله سنج لیزری در طول اتوماسیون سامانه‌های مدیریت انبار و فرآیندهای تولید در صنعت فولاد است.

ابزار اندازه گیری لیزری

فاصله سنج‌های لیزری همچنین می‌توانند در چندین صنعت مثل ساختمان، نوسازی و املاک به جای متر استفاده شوند. در حالیکه برای اندازه گیری یک فضای بزرگ مثل یک اتاق در یک مسیر مستقیم بدون مانع با متر نیاز به دو نفر است، با یک وسیلهٔ اندازه گیری لیزری می توان این کار را با یک نفر آن هم تنها با نیاز به یک مسیر دید انجام داد. ابزار اندازه گیری لیزری نوعا توانایی تولید بعضی محاسبات را دارند مثل مساحت یا حجم یک اتاق.

ایمنی

فاصله سنج‌های لیزری برای مشتریان، دستگاههای لیزری کلاس یک هستند و بنابراین برای چشم ایمن شناخته می‌شوند. بعضی از فاصله سنج‌های لیزری برای استفاده‌های نظامی از سطح انرژی کلاس یک تجاوز می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *